Webshop

Danske Rederier, vol. 17

Print
Bent Mikkelsen * Betty Nordgas 2016 * Indbundet, 23,5 cm hør x 17,0 cm bred, 224 s.
kr 350,00
Rabat:
Pris / kg:
Beskrivelse

 

 

I denne udgave af Danske Rederier er historierne om endnu tre danske rederier, som alle er fortid. Rederiet Hansen & Lange er en fortsættelse af volume 16s beretning om Rino Lange og Torben Palle Hansens meritter i Elite-Shipping og Mortensen & Lange. Det tredie rederi fik en krank skæbne og blev ofre for dispositioner, der havde økonomisk uheldige følger efter den globale økonomiske krise efter 2008. Bogen indeholder også beretningen om Rederiet Hans Svenningsen, der især blev kendt for papirfarterne med import af avispapir til de danske dagblades udgivelser med de berømte skibe Tello og Tonna. Det sluttede i 1974, da sejladsen blev overtaget af norske interesser. Ikke fordi det var ønsket, men fordi Svenningsen ikke ønskede at investere i ny tonnage da var fyldt 75 år. Derfor lukkede rederiet og det sidste skib solgt. Det tredie rederi i denne bog er Ejnar Nygaards Danena, der i årene fra 1931 til 2002 var en markant del af Det Blå Danmark. Langt de fleste år med en flåde af sandpumpere, der udførte entreprenørarbejder overalt i Danmark og Skandinavien. En lang række af skibene var bygget på Limfjords-Værftet i Aalborg, der også var stiftet og ejet af Ejnar Nygaard. Han var egentlig fra Aarhus, men fik nej, da han bad om plads i Aarhus havn til et skibsværft. Så det blev Aalborg i stedet. Danena blev lukket i 2002, da arvingerne efter Ejnar Nygaard valgte ikke at videreføre rederivirksomheden. Han blev 93 år og gav sig selv et moderne kemikalietankskib på 3.200 DWT i "fødselsdagsgave", da han i 1993 rundede de 90 år. 

Log in

© Marstal Søfartsmuseum 2015-2018
Design, produktion og seo: demand.dk