Webshop

Danske Rederier, Vol. 18

Print
Bent Mikkelsen * Forlaget Betty Nordgas 2016 * Indbundet, 24,0 cm høj x 17,5 cm bred, 224 s.
kr 350,00
Rabat:
Pris / kg:
Beskrivelse

I denne udgave af Danske Rederier er historierne om endnu tre danske rederier, som alle er fortid. Blæsbjerg & Co blev stiftet i 1965 af Niels Blæsbjerg, der havde drømme og planer om at bygge nye skibe. Det lykkedes med stort held og ved et tilfælde kom han i gang med at sejle med umage gods på mindre skibe. Det udviklede han sammen med ingeniør Leif Berg til et rederi med heavy lift-skibe som hovedforretning. Gradvis op gennem 1970'erne blev grejerne kraftigere og kraftigere om bord på skibene frem til 1983, da Project Europa kom på markedet med mulighed for at løfte op til 700 tons plus muligheden for at rulle kolli op til 2.000 tons om bord via agterrampen. Niels Blæsbjergs engagement med heavy lift fik en brat ende i 1984, men skibsrederen med adresse i Aarhus fortsatte ufortrødent med andre aktiviteter, bl.a. færger og floteller. Nogle af heavy lift aktiviteterne fortsatte i Beeco Shipping, men udenfor Blæsbjergs kontrol.

Bogen indeholder også historien om et rederi, der reelt ikke var et rederi. Det Danske Kulkompagni A/S blev stiftet i 1897, men helt frem til lukningen i 1965 førte rederiet ikke selvstændigt regnskab, men var blot en del af kul-koncernen. Der har dog været en række skibe, der i al væsentlighed har slæbt kul hjem fra England (verdenskrigene undtaget) til især København, hvor selskabet havde et kollosalt moderne anlæg i Københavns frihavn på den plads, hvor der nu er Unicef-lager.

Log in

© Marstal Søfartsmuseum 2015-2018
Design, produktion og seo: demand.dk