Webshop

Værftet i Aalborg - Bind 2 - De sidste 38 år 1950 -1988

Print
John Erik Olsen * Forlaget Legimus * 2013, indbundet, 172 sider * H. 24,50 cm x B. 17,5 cm.
John Erik Olsen: Værftet i Aalborg, bind 2John Erik Olsen: Værftet i Aalborg, bind 2
kr 199,00
Rabat:
Pris / kg:
Beskrivelse

Bind 2 fortæller historien om værftet  i perioden 1950-1988, Værftet var en af byens absolut vigtigste arbejdspladser igennem mere end 75 år, indtil den omstridte lukning.

”Værftet i Aalborg”  Bind 2 har over 300 billeder med bl.a. værftsansatte, og fortæller udførligt om nybygningerne 95-249 samt deres  videre skæbne. Læs om søsætninger med isklumper og porcelænsfigurer, Kista Dan og skuespilleren Alan Ladd, M/S Meteors katastrofe med 32 omkomne, værftets sangkor, Goliath som kunde, de 2 små piger som døbte M/S Hals-Egense, menuen på ”Dana Anglias” første tur, Peter B. og ”Aalborgmanden”, søværnet som kunde, 50 og 75-års jubilæerne, ”Geos” broundersøgelser i Storebælt 35 år før broen åbnede, Conbox, lærlingeskolen, værftets ”Karl Krøyer”, de 7 nybygninger til Polen, direktør Krags satiretegning, ”Sibirien”, 50-års jubilarer, tyverimistanken under bygning af 5 flodbåde til Erik Emborg, AV Offshore i Romdrup, kantinetesten, værftsområdet 2012 med ikke tidligere viste fotos, dramatikken omkring lukningen af værftet og meget meget mere.

Et af de mest berømte skibe bygget på Aalborg Værft var polarskibet Kista Dan. Afsnit i bogen: Nok  var M/S Kista Dan et polarskib, men ismasserne omkring Østgrønland i september kunne være en hård nød at knække. I Frivagten nr. 60 udgivet december 1955 fortalte Poul Bresling i en artikel om skibets store besværligheder med pakis. På en rejse, der begyndte 4. september 1955 fra København,  sad skibet fast i isen flere gange under en redningsaktion. Den norske sælbåd ”Jopeter” havde mistet skruen i forsøg på at forcere et bælte at tyk pakis. Et norsk skib og amerikanske helikoptere havde evakueret passagerer  og besætning på nær kaptajnen og 8 besætnings- medlemmer, som M/S Kista Dan blev bedt om at komme til undsætning. Efter 2 ufrivillige overnatninger, hvor skibet sad fast isen på forskellige positioner, blev de sidste 2,3 sømil
tilbagelagt på 7 timer. Herefter måtte M/S Kista Dan tilbringe 2 dage ved siden af ”Jopeter” inden det lykkedes at manøvrere i isen. Det tog 4 timer at sejle de første 800 m væk fra det havariramte norske skib.

Først da man således var sikker på at kunne komme fri af isen, forlod kaptajnen det norske skib. Han gik de 800 m over isen, hvilket ikke var helt ufarligt, eftersom skibene havde vakt nysgerrige isbjørnes interesse. De kom helt op til skibssiden, og skibsreder Knud Lauritzen, der var med på turen, nåede lige rebstigen inden en isbjørn var parat til ”et bid i bagen”. Knud Lauritzen havde været lige ivrig nok efter at få et godt fotografi af de flotte dyr.

Log in

© Marstal Søfartsmuseum 2015-2018
Design, produktion og seo: demand.dk